מתעניין בבגרות או בפסיכומטרי?
השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם!

שם מלא: * טלפון: *
סגור
דף הבית >> ייעוץ והכוונה >> חרדת בחינות

חרדת בחינות

לפעמים אנחנו מגיעים למבחן פסיכומטרי או לבגרויות כאשר אנחנו מרגישים מוכנים לחלוטין, וברגע אחד הכל משתנה, חרדת בחינות משתלטת עלינו ומחסלת את הסיכוי לציון גבוה. איך מזהים חרדת בחינות ואיך מתמודדים איתה?

מה זה בעצם חרדת בחינות? 

כאשר אנחנו נמצאים בתקופת מבחנים לחוצה, או לקראת מבחן חשוב במיוחד, אנחנו לעיתים נכנסים ללחץ רב מהצפוי לנו ומהתוצאות הכל כך קריטיות עבורנו של המבחנים הללו. חרדת בחינות בדרך כלל מתבטאת בירידה ברמת הריכוז, פגיעה בתפקוד בלימודים ולפעמים גם תחושות פיזיות. בדרך כלל כאשר אנחנו פוגשים אתגרים ומכשולים אשר חשובים לנו להמשך הדרך, קיימות 2 דרכים להתמודדות: להסתגל לחרדה עקב התוצאות הצפויות, ולהתמודד עם הלחץ בצורה שממקדת את האדם לקראת הבחינה, או להרתע מכשלון שמשפיע על רמת החרדה. 

אין לטעות ולבלבל לחץ עם חרדה. לחץ יכול לגרום פעמים רבות למוטיבציה ומיקוד במטרה ולשפר את הסיכויים כאשר פוגשים את המבחן, אך כאשר הלחץ עובר את הרמה המומלצת, הוא גורם לפגיעה בתהליכי הזכרון והקשב, לגרום לתופעות רגשיות וגם לתופעות קוגניטיביות כמו בלאק-אאוט או חוסר ריכוז ולעיתים גם סימפטומים פיזיים כמו רעד, בחילות, חוסר יכולת להרדם והזעה.

אנשים הנוטים לפרפקציוניזם, אובססיביות, רצון לרצות את הסובבים סביבם,תחרותיות,דימוי עצמי נמוך וכאלה המתקשים להתמודד עם כשלונות, ינטו גם לחרדת בחינות, אך חשוב מאוד להבדיל בין לחץ בריא ולחרדת בחינות.

איך מטפלים בחרדת בחינות?

קודם כל, חשוב שלא להמעיט בחשיבות של חרדת בחינות. במקרה ואתם מרגישים שזהו תהליך שקורה לכם באופן שכיח, חשוב להיות מטופלים בטיפול פסיכולוגי מונע על מנת להתמודד עם החרדה ולהצליח בבחינה למרות הכל. החרדה הינה פוביה לכל דבר ויש להסתמך על גורמים מקצועיים על מנת להפטר ממנה ולטפל בה באופן נכון. 
חרדת בחינות

כמה טיפים שיכולים לסייע לכם במקרה ואתם מרגישים לחוצים מדי לקראת הבחינה: 

  • למידה נכונה. שימוש באסטרטגיית למידה נכונה, ושיפור מיומנויות הלמידה, כולל שיפור רמת הידע יכול להקל על חרדת הבחינות. כאשר תרגישו שאתם יודעים את החומר בצורה מעולה, החשש מהמבחן ייקטן בצורה משמעותית.
  • נשימות ארוכות: למרות שזה נשמע כמו עצה של אמא, נשימות ארוכות יסייעו להרפייה ולהרגע. קחו מספר דקות בשביל לנשום ולהרגע. הגיעו כמה דקות למשל לפני מבחן בגרות, שבו בחוץ ותנשמו עמוק.
  • תחפרו עמוק בנבכי החרדה, ותנסו להבין ממה נובעת המחשבה שכשלון במבחן מסוים יגרום לכם להיות פחות טובים. שכנעו את עצמכם שחשיבות   המבחן לא משפיעה עליכם כבני אדם, ולא הופכת אותכם לטובים יותר או פחות. לעיתים רבות רק טיפול פסיכולוגי יוכל לשנות את המחשבה הזאת.
  • אל תדחו דברים. נטייה של אנשים הסובלים מחרדת בחינות היא דחיינות, וכאשר לא תדחו את הדברים החשובים לימים הסמוכים למבחן תרגישו בטוחים יותר ורגועים יותר.
  • תבדקו הכל על הבחינה. אם למשל אתם לפני מבחן פסיכומטרי, קחו את הפרטים של המבחן, גשו למקום המבחן, תראו את הכיתה שבה תבחנו, בדקו את דרך ההגעה הנוחה ביותר לכיתה, הכינו קלמר עם דברים שאתם חייבים לבחינה מראש, וכך שום דבר לא יוכל להפתיע אותכם ביום הבחינה ולשנות את הלך הרוח שלכם.

זכרו שחרדת בחינות אינה שלילית תמיד. לא כל סימפטום צריך להכניס אותכם ללחץ מיידי, וחרדת בחינות בדרגה נמוכה יכול גם להעלות את רמת המוטיבציה והיכולת שלכם בעת המבחן. 

לחזרה לדף ייעוץ והכוונה >>

לדף מידע בנושא מבחן פסיכומטרי בפעם השנייה >>

למומחים בתחום:

ד"ר אורניה יפה-ינאי - פסיכולוג תעסוקתי

בית אקשטיין - לקויות למידה

רוצה לקבל המלצה
לקורס שהכי מתאים לך?

שם מלא: *
טלפון: *
אני מאשר קבלת הצעות והטבות בטלפון או SMS

או השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם:

שם מלא: *
טלפון: *
תחום:
אני מאשר קבלת הצעות והטבות
בטלפון או SMS

מבזקי בגרות ופסיכומטרי

בניית אתרים tmgroup